Sunday, July 13, 2014

Resipi Kuih Qasidah

Salam ramadhan semua.

Alhamdulillah. Dah separuh bulan kita berpuasa. Beberapa hari lepas teringin nak makan kuih Qasidah. Dah lama tak buat. So, google lah resipi, dan terjumpa satu resipi ni yang banyak blogger pakai and tulis dekat blog diorang. So, cubalah resipi tu dan alhamdulillah jadi! Dan husband and jiran pun puji kata sedap. Alhamdulillah, seronok bila orang suka apa yang kita masak kan? Hehe. Ok, here goes the recipe,

Bahan-bahan yang diperlukan :
- 1 cawan tepung gandum
- 3 cawan air
- 6-7 sudu besar gula
- secubit garam (sikit je)
- air kapur (cair) *saya xguna pun. Sebab xde.

Cara :
- campurkan semua bahan2 di atas dan masakkan di atas api yang perlahan. Sentiasa kacau untuk mengelakkan tepung berketul dan supaya ianya sebati. Jangan berhenti mengacau. Kacau sampai pekat dan berkilat. Memang boleh kuruskan tangan kalau buat kuih Qasidah ni. Bila dah masak tuangkan ke dalam loyang atau bekas atau yang sewaktu dengannya.

Untuk toppingnya pulak, chewwah!! :
- Gorengkan 5 biji bawang merah yang telah dihiris nipis dengan 5 sudu minyak masak. Masak sehingga jadi bawang goreng. Kaler coklat, jangan sampai hangus pulak ye. Dah masak, tuangkan atas adunan tepung dalam loyang itu tadi bersama-sama minyaknya. Biarkan ia menyejuk. Done!

Mudahkan? Selamat mencuba!~


No comments:

Post a Comment